Föreningen Gemenskap Mission

Mottagande av flyktingar

Tisdag den 15/3 träffades grupp representanter från några kyrkor i Umeå.  Vi samtalade kring hur vi kan komplettera och samverka i mottagandet av flyktingar från Ukraina, hur vi ska föra dialogen med kommunen ect. Vi beslutade oss för att bilda en arbetsgrupp utifrån UKR men att det inte är själva styrelsen i UKR som kommer vara med.

Tisdag den 15 mars hade vi en första träff med representanter från några olika kyrkor i Umeå.  Vi samtalade kring hur vi kan komplettera och samverka i mottagandet av flyktingarna från Ukraina, men också hur vi ska föra en dialog med kommunen. Vi beslutade oss för att bilda en arbetsgrupp utifrån UKR ( Umeås kristna råd) men att det inte är själva styrelsen i UKR som kommer att vara med.

Några saker vi pratade om som vi kristna kan göra och som vi är bra på är att vara medmänniska. Kanske det som vi är bäst på i kyrkan.

Det vi önskar uppmuntra alla till, är att bjuda på gästfrihet eller kanske till och med fadderskap. Bjud hem en mamma och hennes barn på fika eller mat eller erbjud dig/din familj till att fungera som fadder/fadderfamilj.

Jag har funderat en hel del på vad vi kan erbjuda här i kyrkan och kommit fram till några förslag.

1. Vi kan öppna upp lilla salen några eftermiddagar framöver för att låta flyktingarna laga mat tillsammans. Jag tror att barnen skulle uppskatta att få äta den mat de är vana vid någon gång emellanåt. För barnen kan man dessutom öppna upp källaren och låta dem spela pingis eller leka. Vi i föreningen kan finnas med som diskhjälp eller för samtal.
  2. Erbjuda gemenskap i form av hantverkscafé/språkcafé.
  3. Öppna upp för studenter att delta i gemenskapen på Hållplats Vasa.

Skulle du vilja bjuda hem någon, vara fadder eller hjälpa till vid en träff på Vasakyrkan? Har du andra tankar och idéer? Hör av dig till Anna Duveskog.

Arbetsgrupp:

Korskyrkan: Erik Bryskhe (sammankallande) Hedlundakyrkan: Margareta Sandman, Svenska Kyrkan Umeå: Katarina Glas, Pingstkyrkan: Roland Laestander och Vasakyrkan: Anna Duveskog.