Inspireras av S:t Clara kyrka

Sedan 90-talet har Clara kyrka genom sitt diakonala arbete varit en stor inspiration för många. En döende kyrka fick liv när den började be och dagligen vända sig till samhällets svagaste medborgare på Sergels torg för att sprida Guds kärlek.

Vasakyrkan fattade för några år sedan beslut om att verka för att vara en öppen kyrka. Mycket av de tankarna ligger i linje med Claras arbete. Vårt På trappan-arbete är det tydligaste uttrycket för detta, men det handlar om mer än det. För att komma vidare har vi bestämt oss för att hämta inspiration från Clara kyrka. Vi börjar med att de besöker oss den 19-22 september. Det kommer ett helt team därifrån med Mats Nyholm i spetsen. Under de här dagarna tar de med sig lite av sin kultur till oss. Vi kommer att be mer än vanligt och sedan vända oss utåt. På kvällarna bjuder vi in till samlingar där teamet får dela med sig av sina erfarenheter till oss alla.

Den 6 -7 oktober är vi inbjudna till deras diakonidagar som riktar sig till alla som bedriver arbete med diakonal inriktning. Vi hoppas att några personer från Vasakyrkan vill följa med. Är du en av dem?