Alpha Gudstjänst

Per-Eive Berndtsson

Kan vår församling börja växa igen? Det finns nog inget snabbt och enkelt sätt att få det så. Men att lyssna och lära från andra som lyckats med det är en viktig del. Det är därför vi bjudit hit Per-Eive Berndtsson. Han är en som har jobbat mycket med församlingsutveckling inom EFS.

Kan vår församling börja växa igen? Det finns nog inget snabbt och enkelt sätt att få det så. Men att lyssna och lära från andra som lyckats med det, är en viktig del. Det är därför vi bjudit hit Per-Eive Berndtsson. Han har jobbat mycket med församlingsutveckling inom EFS. Han har stor personlig erfarenhet från Kornhillskyrkan i Halmstad som han var med och startade, och han har även varit involverad i många andra församlingar som har haft en önskan att växa. Per-Eive har också god inblick i vad som kännetecknar växande församlingar i andra europeiska länder.

Lördagen den 12 november möts vi i Vasakyrkan för att inspireras av Per-Eive. Under dagen har vi två samlingar som vi hoppas ska få bli ganska praktiskt inriktade då vi både får lyssna, men också samtala om vår situation; kl 10.00 ”Av levande stenar – så bygger Gud sin församling” och kl 14.00 ”Gud involverar oss i sitt bygge”. På kvällen 19.00 har vi en gudstjänst där Per-Eive predikar över rubriken “Gud vill göra det igen”. Här handlar det om den väckelse som drog fram i Sverige på 1800-talet och som EFS växte fram ur. Per-Eive har skrivit om detta i sin bok ”Kraftfulla rötter som ger hopp”. Per-Eive predikar också i söndagens gudstjänst.

Förvänta dig inte att helgen leder till några snabba svar och enkla lösningar. Däremot ställs viktiga frågor att jobba vidare med och vi får inspiration från andra församlingar som växer, i en tid när de allra flesta inte gör det.

Du kan läsa mer om Per-Eive och vad han jobbar med i reportaget från Budbäraren november 2020.

Per-Eive har också hunnit skriva flera böcker. I den senaste ”Kraftfulla rötter som ger hopp” finns mycket som kan inspirera oss. Du kan läsa mer hans böcker och beställa från https://www.logosmedia.se/