Alpha

Vem är Jesus?

Nu på söndag är det Tacksägelsedagen. Sedan någon vecka tillbaka träffas runt 50 personer i kyrkan varje söndagkväll som deltar i våra alpha och betakurser. De äter tillsammans, lyssnar på undervisning och samtalar. 30 personer går alphakursen. Varje vecka tittar de på en film om dagens ämne. I söndags handlade det om Vem är Jesus? Efter filmen delar de upp sig i 3 olika grupper. Det är en härlig blandning av människor som möts där långt ifrån alla kallar sig för kristna. Precis som det ska vara på alpha. I källaren träffas nästan 20 personer till som går betakursen. De gick alpha i våras. I söndags fick de lyssna till Jesper Kronhamn som talade om hur tro och vetenskap förhåller sig till varandra.

Förutom alla deltagare så har vi ett underbart gäng som lagar mat till alla, är samtalsledare eller förebedjare. Tillsammans med Adam och Elsa som ansvarar för alpha dukar de upp till fest i kyrkan varje söndagkväll i höst.

Förra våren pratade jag med Ingrid Lundström som tidigare varit ansvarig inom EFS för församlingsutveckling för att få några tips. Krångla inte till det, börja med alpha eller något liknande sa hon då. Att vi bara ett år senare skulle stå här med ett så stort alpha arbete hade jag nog inte vågat hoppas på då. Men här är vi nu och hoppas att det bara har börjat. Alpha kan få betyda väldigt mycket för oss när vi hoppas få se nya människor lära känna Jesus och att det i sin tur gör att församlingen börja växa igen.

Det här är stor källa till tacksamhet för oss.