Föreningen

Rapport från styrelsen

Styrelsen hade ett möte den 11 april. Första mötet för nyligen invalda Birgitta Lanhede. Efter en presentationsrunda hölls en bön om att Kristus ska leda föreningen och styrelsens arbete.

Protokoll från styrelsemöten ska fortsatt arkiveras på Google Drive så styrelsen gick igenom hur det arbetet ska fortlöpa framöver.

Delar av styrelsen har deltagit på en inspirationsträff den 5/4 för styrelser inom EFS i Västerbotten. Där fick flertalet styrelser träffas och dela erfarenheter med varandra. En mycket uppskattad och givande träff. Fler träffar är inplanerade. Ett arbete med kunna utveckla föreningen med hjälp av dessa träffar är påbörjat.

Umeå stadsmission önskar hyra lokaler av Vasakyrkan medan de renoverar sina egna lokaler under sommaren. Styrelsen beslutade att gå vidare med den förfrågan och kontakten med Stadsmissionen fortsätter. Tanken är att det blir så liten påverkan som möjligt på kyrkans egen verksamhet innan sommarens flytt till Backengården.

Ett inköp av nya utemöbler till Backengården beviljades.

En föreningsdag planeras till slutet på sommaren/hösten.

Rekryteringen av en ny präst fortgår.

Umeå kommun planerar att bygga om Vasagatan. Vasakyrkan har deltagit i en träff och fortsätter att hålla kontakt med kommunen.

Arbetet med att hyra ut kontorslokaler till EFS Västerbotten fortsätter och samtal mellan styrelsen och EFS Västerbotten sker.

Enligt den senaste rapporten från kassören finns ett ekonomiskt underskott mot budgeten men ett glädjande besked är att mars månad gav goda intäkter. Ett fortsatt behov av extra intäkter kvarstår.

Besöksantalet i kyrkan fortsätter att öka jämfört med början av året då det fanns restriktioner när restriktioner fanns.