Föreningen Mission

Flyktingarbete

Café Ukraina

Tisdag den 26 april mellan 10.00-12.00 öppnar vi upp för ett tydligare inriktat arbete för flyktingar i vår kyrka. Vi bjuder på fika, samtal, hantverk, juridisk hjälp och gemenskap. Svenska kyrkan kommer delta i arbetet med bla diakoner.

Vill du vara med? Vi planerar att hålla öppet under hela våren fram till slutet på juni. Just nu är vi tre ivriga kvinnor som jobbar för detta men fler får gärna vara med i arbetet.

Kan du ukrainska, är du duktig på att sticka eller virka, har du koll på de juridiska frågor som denna grupp möter eller älskar du att bjuda andra på fika? Välkommen att hjälpa till!

Kontaktperson: Anna Duveskog

Free shop

Under vecka 17 kommer vårt bönerum på våning 2 att omvandlas till en Free shop. Ett rum dit flyktingar kan komma och hämta de förnödenheter man behöver såsom hygienartiklar, kläder, leksaker mm. Natalie Bergman, själv flykting från Ukraina, kommer att vara ansvarig för att möta och hjälpa de personer som söker hjälp.

Styrelsen och anställda har beslutat att testa detta upplägg tom augusti. Om det fungerar för alla inblandade fortsätter samarbetet till hösten.

Flera av er önskar få skänka saker, men än så länge har Natalie allt det som behövs för att öppna upp denna verksamhet. Om behov dyker upp kommer ni få information.

Kontakt person: Anna Duveskog