Föreningen Gemenskap Gudstjänst Mission

Alpha i Vasakyrkan

Vi har precis avslutat vår fjärde Alphakurs i Vasakyrkan och planerar inför våren att starta en femte kurs, samt en Alpha som riktar sig mot ungdomar, vilket känns mycket skoj! Alpha är något som har varit mycket positivt för Vasakyrkan. Det gör något med vår tro när vi ser människor som innan kursen inte har någon tro, komma till tro på Jesus under kursen! Gud gör saker i Alpha, var gärna med och be!

Många har gått Alpha i Vasakyrkan vilket gör att vi som församling står inför utmaningar. Vår största utmaning nu är att hitta ett bra sätt att integrera personer som gått Alpha in i vår församling. Hur är det att komma till gudstjänst i Vasakyrkan för första gången om man inte gått på gudstjänst? Vi har en stabil grupp med mötesvärdar som varje söndag välkomnar gudstjänstbesökare med leende, psalmbok och ett “Hej!”. Min utmaning till dig som ofta besöker Vasakyrkan är att du också ska vara en välkomnare, och kanske främst till dem som du inte känner igen. Ett “Hej!” kommer långt, och ett “Hur är din vecka?” kommer ännu längre! Vi har många studenter och unga vuxna (och den gruppen växer), de vill gärna prata med äldre generationer: var frimodig! Kanske hittar du en person som gillar att sticka som du kan bjuda in till Händer för mission, kanske hittar du en framtida förebedjare eller en vän!