Föreningen

VÄLKOMMEN ADAM!

Tänk att vi, i vår jakt på minuter och effektivitet,  så ofta glömmer de kanske allra viktigaste orden – tack, förlåt, välkommen,… Första gången jag pratade med vår nyanställde ungdomskonsulent Adam Govik så hade jag så bråttom att bestämma en tid för vår intervju att jag gjorde just det – glömde att säga det viktigaste: Adam, varmt välkommen till Vasakyrkan och till din nya tjänst!

Det är svårt att i korta ordalag göra en presentation av mannen som f o m i söndags kommer att jämte Anna arbeta i vår förening. Adam växte upp i Lysekil drygt 10 mil norr om Göteborg och bestämde sig som konfirmand i Svenska kyrkan att följa Jesus. Hans intresse för musik, där huvudinstrumentet är gitarr, förde honom via musikgymnasium och musiklinje på folkhögskola, till jobb som ungdomsledare, ljudtekniker och musikpedagog i Svenska kyrkan i Lysekil. Han har sedan dess även jobbat som frilansmusiker.

Förutom musik är ett annat stort intresse företagande och entreprenörskap, vilket tog sig uttryck i ett start-up bolag av bl a desinfektionsmedel. Efter att under sex månader arbetat som volontär i norra Irak , ett projekt som stöds av EFS och Sida, har Adam också ett stort hjärta för Mellanöstern. En dröm vore att resa till Israel – kanske tillsammans med Vasakyrkan…?

Man kan undra hur en man med så många intressen och som ”ständigt har 1000 ideer, drömmar och visioner” hamnade som ungdomskonsulent i Umeå? Anledningen till att det blev Umeå hittar vi hos Adams fru Fanny som för tre år sedan kom in på läkarutbildningen i Umeå. På kort tid bestämde sig paret att ta det stora klivet och flytta till okänt land – Adam hade tidigare aldrig varit norr om Gävle. Steget från entreprenörskap till församlingsarbete var däremot, enligt Adam, inte så långt. Eftersom hans grundläggande intresse och engagemang alltid varit att hjälpa människor och om möjligt visa dem vägen till Jesus, så är det något han vill göra vare sig han jobbar som affärsutvecklare, musiker, biståndsvolontär eller ungdomsledare.

Vi tror och vet att Adam kommer att bli en stor tillgång för Vasakyrkans ungdoms- och musikarbete. Välkommen Adam!

Foto/bild:Peo Einemo.