Gudstjänster

Gudstjänster – varför och hur?

Söndag @ 11 – Gudstjänst

Söndagen är Guds dag, en helig dag. Då inbjuds vi att göra plats i livet och tiden för det vi kallar gudstjänst. Gudstjänst betyder i praktiken att dela gemenskap, lovsjunga och tillbe Gud, lyssna till Guds ord och ta emot nattvarden. Du är självklart välkommen till våra gudstjänster, oavsett vem du är och var du kommer ifrån.

Vi följer en klassisk gudstjänstordning med budskapet i centrum, och det är lätt att följa med eftersom texter och sånger projiceras på väggen. Musiken kommer från olika traditioner – psalmer, lovsånger, jazz, visa – och vi följer oftast kyrkoårets rytm och budskap.

Ungefär varannan söndag delar vi nattvardens bröd och vin, då vi firar mässa, som leds av präst. Vi följer Svenska kyrkans ordning.

Nästan varje söndag har vi söndagsskola för barn i åldern 3-8 år.

Efter gudstjänsten är du välkommen till kyrkfika.

Lördag @ 19 – Hållplats Vasa

Vasakyrkan har i årtionden varit en samlingsplats för ungdomar och unga vuxna, och ett antal lördagar per termin bjuder vi in till gudstjänst med tydlig ungdomlig och samtida prägel, även om alla naturligtvis är välkomna.

Gudstjänsten leds av ungdomsledare. Lovsången är innerlig och enkel, och budskapet är lika klassiskt som fräscht. Efter gudstjänsten är det fika.

Håll utkik i kalendern efter nästa tillfälle med Hållplats Vasa!

Måndag @ 13:00 eller @18:30 – Vasaträff

Måndagar (varannan vecka dagtid, varannan vecka kvällstid) finns chansen att ta del av gemenskap och ett blandat program – livsberättelser, föredrag, körsång eller liknande. Fika, sång och en kort andakt eller predikan ingår alltid. De gåvor som skänks i samband med dessa träffar går till missionen.

Kommande gudstjänster

Vasakyrkan Vasagatan 12, Umeå, Sweden

Varje söndag när vi firar gudstjänst i Vasakyrkan kommer vi ha gemenskap, samtal och lätt frukost tillsammans. Söndagsskola för vuxna är innan gudstjänsten varje söndag när vi firar gudstjänst i Vasakyrkan kl 09:30.

Vasakyrkan Vasagatan 12, Umeå, Sweden

Varje tisdag har vi lunchbön i Vasakyrkan. Vi träffas 12:30 för att tacka och lova Gud. Ingen anmälan krävs!

Lovsångsgudstjänst

Vasakyrkan Vasagatan 12, Umeå, Sweden

Häng med på lovsångsgudstjänst med unga vuxna! Vi tillber, lyssnar på undervising och fikar tillsammans. Varannan lördag hela våren! 😊🔥

Foto/bild:Peo Einemo.