Predikningar

Söndag 11 mars - Livets bröd (Isak Samuelsson)

När vi lägger någonting i vi har i Guds händer, då låter Gud det växa till mer än vad vi själva kunnat ana. Så skulle man kunna sammanfatta dagens bibeltexter vi precis fått höra. I evangelietexten har 5000 män fått äta sig mätta på vad som från början endast var fem bröd och två fiskar. Det kan omöjligt räcka till så många människor, men när pojken som hade med sig maten ger det han har till Jesus så välsignar han det och gör det omöjliga möjligt. Det här brukar vi kalla för ”brödundret”, och det verkar faktiskt vara ett återkommande under.

Söndag 4 februari, Kyndelsmäss, (Senitha Olsson

Kyndelsmäss, ”uppenbarelsens ljus” 1 Joh 1:5-7, Luk 2:22-40

 

Uppenbarelsens ljus, vad är det för slags ljus? Och vad ska vi ha det till?

Det är ganska klart att i de allra flesta sammanhang så står ljus för något som är gott, och något vi behöver. Vi är alla bekanta med hur mycket mer ork vi har den ljusare delen av året. Och vi vet att många saker vi gör är rätt svåra att göra i mörker. Mörker kan i många sammanhang också vara en riskfaktor – till exempel i trafiken.

Lördag 3 februari - "Vi är mer kristna än ni" (Isak Samuelsson)

Hemma har vi precis börjat se en ny serie på Netflix: Miss Fisher’s Murder Mysteries. Det är en deckarserie som utspelar sig i Melbourne på 20-talet, och handlar om societetsdamen Miss Fisher som löser olika mordmysterier. En av karaktärerna i serien är hennes hushållerska Dorothy, som är en ung katolik. Hon fattar tycke för polisassistenten Mr Collins, och han är också intresserad av henne. Men i ett avsnitt framgår det att han är protestant, och då blir de bägge två tveksamma om vad de vill.

Lördag 20 januari - Mission i vardagen (Isak Samuelsson)

Idag kommer predikan att handla om mission. Och när man säger ordet mission, då är det lätt att man får vissa associationer. Många av oss tänker säkert på missionärer som skickas ut från Sverige, eller något annat land i den kristna delen av världen, till något land i Afrika, Asien, eller kanske Sydamerika. Mission handlar främst om utlandet, och det är några få personer som har den kallelsen.

Söndag 3 december, 1:a Advent (Senitha Olsson)

Matt 21:1-9  1:a advent, Ett nådens år

 

Vad, är det nådens år igen? Det var ju det förra året!
Vi var några som skämtade lite inför det här med att närma oss en helg med starka traditioner. Det kan vara lite kluvet ibland.

Sen fastnade ändå tanken hos mig på riktigt. Nådens år – igen.
Jag vet inte hur det är med dig, men jag är verkligen tacksam över att varje år är ett nådens år. Ja, jag stavar gärna på orden om att Guds nåd är ny, inte bara årligen, utan att den är ny varje morgon.
Det behöver jag i mitt liv.

Söndag 26 november - Kristi återkomst (Isak Samuelsson)

När vi har läst evangelietexten i gudstjänsten på söndagarna så brukar predikanten alltid säga ”Så lyder det heliga evangeliet” och då svarar hela församlingen ”Lovad vare du Kristus”. Men vissa söndagar kanske det tar emot lite att säga det orden efter vad man har hört. I dagens text pratar Jesus om det vi brukar benämna himmel och helvete. Det är också det vi i kyrkan brukar kalla ”den dubbla utgången”. Alltså att det finns någonting efter detta liv, både en himmel och ett helvete.

Lördag 25 november - Gudsbild i Gamla testamentet (Isak Samuelsson)

Är det samma Gud i Gamla och Nya testamentet? Det är en fråga som faktiskt inte är helt ovanlig att höra. I mångas ögon så målas det upp två olika gudsbilder i bibeln, där Gamla testamentet ger en bild, och Nya testamentet ger en annan. I Nya testamentet målas gudsbilden upp kring Jesus, både hur han beskrivs som person och hur han i sin tur beskriver Fadern. Då brukar många lyfta fram en bild av en god, kärleksfull och förlåtande gud – en gud som inte dömer någon och som förlåter allt.

 

Lördag 23 september - Gemenskap (Isak Samuelsson)

När man frågar olika människor som är med i någon kyrka om vad som är viktigast med kyrkan, eller vad som betyder mest, då är ett av de vanligaste svaren ”gemenskap”. Det tror jag att de flesta av oss håller med om. För kristen tro handlar mycket om just gemenskap – att ha gemenskap med Gud och att ha gemenskap med varandra. För många är det också gemenskapen som har varit vägen in i kyrkan. Många människor som inte haft någon tro alls har kommit i kontakt med en kristen gemenskap, och ur den gemenskapen så har en tro fått växa fram.

Sidor